מה הבדל בין קרוהן לקוליטיס

הן מחלת קרוהן והן קוליטיס, נחשבות למחלות מעי דלקתיות. יחד עם זאת, מדובר בשתי מחלות שונות ורצוי להכיר את ההבדלים ביניהן. נסביר, אם כן, מה הבדל בין קרוהן לקוליטיס ומהי ההשפעה על החולים.

ההבדל הוא בפגיעה שבמעי

כאמור, הן קרוהן והן קוליטיס הן מחלות דלקתיות של המעי, אך המעי הוא ארוך ומורכב מחלקים שונים. במחלת קרוהן, החולה עשוי לסבול מתסמינים כגון צואה דמית, ירידה במשקל, כאבי בטן חריפים, שלשלולים. לרוב, הדלקת במעי מגיעה הן למעי הדק והן למעי הגס.

גם קוליטיס מאופיינת בדלקת במעי, אבל על פי רוב המוקד של המחלה הוא במעי הגס ולעיתים באזור הרקטום (הקצה של מערכת העיכול). בחלק מהחולים יש מעורבות של המעי הדק, אולם זה מתבטא באופן אחר לעומת מחלת קרוהן. במחלת קרוהן, ניתן לאבחן פגיעה באזורים שונים של מערכת העיכול, לכל אורכה. יש לציין כי התסמינים בשתי המחלות עשויים להיות דומים מאוד. בשתי המחלות עשויים להיווצר כיבים ואף נזק חמור לרקמות במעי.

מהו שיעור החולים בקרוהן ובקוליטיס

קרוהן נחשבת למחלה יותר נפוצה ביחס לקוליטיס. יחד עם זאת, קרוהן וקוליטיס גם יחד הן בעצם מרבית המחלות הדלקתיות הכרוניות המאובחנות בישראל. מעריכים כי קרוב לשישים אחוזים מבעלי אבחון של מחלת מעי דלקתית כרונית סובלים מקרוהן וקצת פחות מארבעים אחוזים סובלים מקוליטיס. הן במחלת קרוהן והן בקוליטיס, המחלה לרוב מגיעה בתקופות של התפרצות שאחריהן תבוא רגיעה, כלומר הקלה.

איך מטפלים והאם ניתוח עוזר בקרוהן ובקוליטיס

אמנם אין כרגע ריפוי מלא למחלות מעי דלקתיות איך כן ניתן לנהל את המחלה. במידת הצורך, ניתן לבצע ניתוח בחולי קרוהן, על מנת להאריך את תקופות ההפוגה של המחלה. יש מגוון טכניקות ושיקולים. בקוליטיס, הליך כירורגי עשוי להיחשב למסובך ולכן הוא יומלץ רק אם אין מנוס. בשתי המחלות, התנהלות תזונתית נכונה מקלה מאוד. תזונה נכונה, פעילות גופנית, תרופות מרשם לפי התוויית רופא, יכולים לשפר מאוד את מצב החולים. במידה והסימפטומים מחמירים, ניתן לנקוט בגישה כירורגית. טיפולים טבעיים עשויים לבוא בחשבון להשגת הטבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *